Thex&Tova

Alla inlägg under augusti 2012

Av Alicia Fritz - 12 augusti 2012 21:42

Hejsan!

Idag och de flesta dagarna de senaste dygnen har det varit väldigt lugnt kan man säga. Jag har varit dålig på att gå långpromenader och träna eller egentligen att ens lyfta på rumpan från soffan.. Men idag har jag faktiskt kommit på en brilljant idé! När jag och Thex var på lägret förra veckan och Jannie Abelsson höll ett träningspass så pratade hon väldigt mycket om att man ska vara förberedd innan man ska ner på agilityplanen och träna, man ska veta vad det är man vill få ut av träningen. Det händer väl rätt ofta att man bara går ner till planen en eftermiddag och bara kör några hinder för skojs skull men nu har jag bestämt mig för att planera lite bättre... Så jag har fixat ett litet träningshäfte där jag innan träningen skriver ner vad jag vill träna på den gången och sen när jag har tränat så skriver jag ner vad som gick bra och vad som gick dåligt. Då vet jag exakt till nästa gång vad jag behöver träna på och vad för träningssätt som funkade bäst sist! Prova gärna min idé!


Det jag inte har berättat än är att imorgon ska jag åka Roasjös islandshästar(för er som inte vet var det där jag och Jenny praktiserade i våras). Thex skulle egentligen följt med från början men jag tänkte att det skulle bli tråkigt för honom att sitta inne i stugan när vi håller på med hästarna hela dagarna. Så båda mina älsklingar får vara hemma med mormor och min bror :)


Jag har lite bilder på Thex när han bara var 8 veckor gammal!

     

Av Alicia Fritz - 6 augusti 2012 13:30

Hallå på er!

Nu har det hänt en del på sistone. Igår kom Thex och jag hem från Sheltielägret i Tåndemåla! Det har varit sjukt kul och jag har fått många bra tips som jag kan använda mig av. Ni som inte vet vad det är för läger så är det ett läger för enbart shetland sheepdogs. Man tar med sin eller sina shelties och får en helg med massa träning på dagarna och trevliga kvällar med alla människor. Man får välja mellan olika sorters sporter inon hund som kantarellsök, personsök, specialsök, viltspår, vanligt spår, agility, freestyle, lydnad, ralllylydnad, klicker och vallning. 

Jag var så tråkig så jag valde bara agility, freestyle, lydnad och vallning. Det är de saker som jag mest är intresserad av. 

Vi hade olika instruktörer till de olika grenarna som Marie Hansson som i sin tid tog agilityn till Sverige, sedan också Jannie Albelsson-Svensson som tävlar i eliten i agility. Självklart var också Mia(Thex uppfödare) med.

Jannie gav oss en rikigt utmaning när vi fick en klass 3 bana att lösa ut hur vi skulle genomföra den. Hon visade oss knep hur vi skulle klara av den så snabbt som möjligt och då fick vi lära oss den så kallade "jaakko" svängen, ni kan se hur den ser ut på ett ungefär på denna länken. http://www.youtube.com/watch?v=FanYLl4X09g

Jag måste också säga att Thex bror(Milton) också var där i ett par dagar. Det var roligt att jämför hur lika och olika dem är och man hittar väldigt mycket likheter i både sättet och utseendet. Milton har redan flyttat upp sig till klass två i lydnad så det är jätte roligt att se att det går bra!

Men nu är det en vecka med lite lugn och ro hemma innan vi kommer tillbaka till skolan igen då vi ska börja med hårdträningen :)

Jag hade tyvärr inte med kameran dit men tog lite bilder med mobilen:)

Här är utsikten från där jag bodde bilden över är stugan jag bodde i.

   


Thex Fick en liten rumskompis!

 

Lite träningspass!

 

Nästan hela gänget!

 


Ovido - Quiz & Flashcards