Thex&Tova

Alla inlägg under juli 2012

Av Alicia Fritz - 23 juli 2012 08:47

   Heej!

Det blir inte så ofta att jag uppdaterar men jag gör det så fort jag hinner!

Denna veckan har jag och hundarna åkt till farmor och farfar på landet. Tova bara älskar livet här och hittar alltid något att äta, kalvarnas mjölk i ladgården är en favorit, men det gör bara henne lös i magen... Thex därmemot har lite att lära sig, han är så barnslig när det kommer andra männsikor, han bara skäller och skäller. Ladgården värgar han att ens närma sig men det är roligt att springa runt och skälla på hästarna!


I torsdags var vi iväg på lite middag hos några vänner till farmor och farfar och då träffade vi på min kusin som är ungefär 13 år och när jag satt med Thex i knäet och min kusin skulle klappa honom så högg Thex mot honom! Jag vet inte rikigt vad det har tagit till honom den senaste tiden men jag tror att vi ska kastera honom för han har börjat bli väldigt katig mot andra hundar också. Jätte tråkigt..


Snart börjar ju skolan så då kanske han skärper till sig lite. Jag hittade Thex liggande i pannrummet på min resväsa som jag alltid har till skolan så han längtar nog lite.


Nu har jag inte så mycket mer att berätta utan att jag har anmält mig till agility tävlingen i nässjö den 25 augusti! Jag kör två lopp med Thex och Tova får springa ett för skojskull :)


Jag hittade en gammal bild på mig när jag rider på Ramino som nu är såld!

 

'


Av Alicia Fritz - 9 juli 2012 23:49

Hej!

Idag har det varit en nästan kanon fin dag så hundarna och jag har fikat lite i klappa. Tova och Thex såg sugna ut att gå ner och bada men tyvärr så har dem satt upp en hundförbuds skylt så vi får hitta något annat bra ställe de kan få bada på. Jag vill gärna att Tova ska börja simma lite eftersom det är bra för hennes höfter(hon har ju höftdysplasi, c och d höfter). Man märker inte på henne att hon har ont än men det kan ju alltid komma med senare år och då är det viktigt att förebygga det nu. När vi var och röntagde henne vid 18 månader sa veterinären att det är värre att ha olika graders fel på de olika höfterna eftersom det medverkar ofta till snedbelastning. Vi får vara glada så länge hon inte har ont!

Men nu ska jag inte prata om deprimerande saker utan lite roligare saker. Jag vet inte om jag har nämt det innan men jag ska ju på Shelitelägret som hålls i Tåndemåla som Thex uppfödare håller i. Jag är jätte taggad! Det är från torsdag till söndag och tre träningspass per dag! Man har fått välja själv vilka "kurser" man vill ha och hur många av varje. Jag kommer inte riktigt ihåg exakt vad jag valde men jag har i alla fall satsat mest på Agilityn, Lydnaden och Vallning. 

Jag är väldigt intresserad av att valla med Thex men är osäker på om han har tillräckligt av instinkt och intresse för det, men det kommer vi ju märka. 

Mitt sommarlov har inte riktigt blivit som planerat. Jag tänkte att jag skulle komma igång med lite tävlingar och så men det har inte blivit av. Alla agility tävlingar är för långt bort(enligt mamma) så jag får helt enkelt vänta tills deet kommer några närmare hemma. Jag tänkte att jag skulle vara med på  nässjös tävling som är i augusti i alla fall. 

Det blev visst ett väldigt långt inlägg men jag måste också berätta att Jenny och Siri kommer imorgon och hälsar på!  Vi hade tänkt att åka till hundklubben och träna lite agility, det har inte blivit så mycket sen skolan slutade så då tänkte vi att  vi kunde passa på :)     

Av Alicia Fritz - 3 juli 2012 18:30

Hej!

Jag är lite dålig på att uppdatera mig! Men jag har aldrig tid att sätta mig ner att skriva..

Men nu har jag lite att berätta, under förra veckan var jag och Jenny iväg på Borås Djurpark och kollade på alla djuren men framförallt frågade efter praktikplatser till hösten. De som satt i receptionen trodde tyvärr att det var fullt både höst och vårterminen men vi fick ett namn på en som vi skulle ringa och kolla säkert om det inte fanns plats!

De som inte sett bilder från djurparksbesöket kan få se några här :)

 

          


I början av denna veckan har jag varit hos Victor, mamma och pappa jobbar båda två så det var tänkt att Thex skulle följa med och vara med mig hos victor så mormor skulle slippa ha båda. Victor har en blandning mellan bernersenner och rotweiler som heter Baltazar. VI gick en runda innan för att se om Thex och Balatzar skulle gå ihop men de var både väldigt katiga i början men de lugnade ner sig efter ett tag så de kunde gå jämte varandra. Men dey blev Tova som fick stanna istället så det skulle bli lite lugnare! Och hon har levt livet de senaste dagarna, hon har trivits jätte bra så hon får följa med flera gånger ;)


Mamma och jag har pratat lite om att kastrera Thex, jag gillar inte att han är så moppsig mot andra hundar. Det har blivit mer och mer den senaste tiden. Jag tror det började när en aussie på skolan kom springades mot honom och de slogs ihop men jag hann ju dela på dem. Vi får se framöver om han kommer över det. Han är ju krypt så det spelar ju inte så stor roll, är bara orolig att han blir slö om vi kasterar honom. 

   

Ovido - Quiz & Flashcards